Advertisement!

Sunday 20 November 2011

Hachiko ; faithful dog

Assalamualaikum, salam sejahtera :)


Semalam saya menonton movie Hachiko.
Ini berdasarkan kisah benar. Tentang seekor anjing di Jepun yang setia menunggu tuan nya
setiap hari di stesen keretapi.


Kisah benar ini telah difilemkan di Jepun pada tahun 1987. Dan telah di re-make oleh Hollywood pada tahun 2009 dan dibintangi oleh Richard Gere.


Sekiranya anda berminat nak menonton, sy cadangkan anda 'download' yang Hollywood punya; Hachi : A Dog's Tale. <- Click Here. Disebabkan yang Jepun's version tu dah lama. nak cari subtitle pun susah. quality cerita zaman dulu pun tak macam sekarang, takut anda bosan.
anyway both movies berkonsepkan yang sama iaitu anjing yang setia menunggu tuan nya.


When it comes to animal stories, generally/basically cerita tu konpem sedih. so watching the movie makes me cry my eyes and heart out. I used to watch Marley & Me and its the same. I cry and cry and cry. Marley & Me (click here!) is also a story about dog. 


Well, dog is always known as a man's best friend. and loyal. there's something in dog behaviour that can't be seen in other animals. I love dogs but I'm scared of them "-_-
Maybe when I was little I have experienced been chased by dog or maybe I just dreamt of it :P


Anyway, saya sangat men-suggest-kan anda menonton cerita ini dan mengetahui kesudahannya sendiri. walaupun kita fikir ia hanya lah seekor binatang. but there IS something about it yang sangat menyentuh perasaan kita. So, watch the movie! :)


And having Chot yang menunggu depan pintu setiap hari dah cukupla untuk berangan itu adalah Hachi, tp versi pemalas, grumpy dan fussy. *sigh*
Oh ya, untuk mengetahui lebih lanjut tentang the Real Hachiko, boleh wikipedia, <- click here! Dan ini adalah gambar sebenar beliau :)



Oleh itu, selamat menonton :)
Sayangi dan hormatilah haiwan-haiwan di sekeliling anda. (well maybe, except pest! :P)
If you own a pet, take a good care of them. jaga elok-elok. jangan tak bg makan. Kat US ade animal cops yang akan saman org yang tak jaga binatang (mostly anjing) diorang. kat channel Animal Planet ade cerita dia. more info, click here!

So, saya berundur diri dulu. Thank you for reading.
Take care of yourself and your pet(s) :D
Senyum lebar sampai ke telinga.
With lots of Lurve,


LailaEnzai

No comments:

Post a Comment

so what do you think? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...